Blog

Porady

Jak fotografować w nocy?

16 stycznia 2019, Author: Szymon Kasolik

Czyli tak, żeby nie wyszła czarna plama… Przygoda z aparatem w nocy

Pamiętam swoje pierwsze, nocne wyprawy na zdjęcia. Chociaż wyprawy to zdecydowanie za dużo powiedziane… Nie miałem o tym zielonego pojęcia i każde wyjście na nocne zdjęcia kończyło się zawsze tym samym – przynoszeniem na kartach pamięci czarnej plamy.  Macie takie zdjęcie w swoim portfolio?

jak-fotografowac-w-nocy

Zadawałem sobie jedno pytanie: jak fotografować w nocy?

Wbrew pozorom fotografowanie w ciemnościach nie jest takie trudne. Nie jestem mistrzem nocnej fotografii, ale pokażę Wam parę zdjęć, które udało mi się zrobić po zmroku i sami stwierdzicie, czy można mi wierzyć i zaufać czy nie 😀 Potrzebny jest nam w zasadzie tylko statyw – fakt faktem, czasem wystarczy murek/kamień itp. itd. ale to nas troszkę ograniczy z kadrem, a my chcemy przecież zrobić piękne zdjęcia 🙂 Może się przydać wężyk spustowy lub jeśli Wasz aparat ma funkcję Wi-Fi – smartfon, z którego możemy wyzwalać migawkę. Stosujemy wtedy, gdy chcemy naświetlić dłużej niż 30 sekund i robimy to na funkcji BULB.

Zanim nadejdzie

Jeśli efektywnie fotografować w nocy, to najlepiej zacząć tuż przed zapadnięciem zmroku. Nie czekajcie na totalną smolistą czerń – wtedy będzie trudniej i mniej widowiskowo. Drugą sprawą jest znalezienie sobie obiektu do fotografii – będziemy uderzać w naturę? A może w ciekawie oświetloną infrastrukturę? A może samochody w ruchu? Warto wyznaczyć sobie cel, zobaczyć miejsce wcześniej, pomyśleć gdzie się ustawicie z aparatem itd. Pamiętajcie: jeśli będziecie fotografować przy ruchliwej drodze zadbajcie o odblaski i o to, by nie świecić niczym po oczach kierowcom!

jak-fotografowac-w-nocy

Przysłony, zasłony, ciężkie czasy

Eh, ok… Nie jestem techniczny. Serio. I nie chcę, żeby ten blog był o technikaliach – myślę, że w sieci znajdziecie dużo lepszy poradnik od kwestii technicznej. Robię zdjęcia na czuja – nie dbam o jakieś zależności pomiędzy ISO, a przysłoną itd. Wiem, być może to straszna ignorancja i pojawia się pytanie: to po co ten poradnik piszesz? Dobrze wiecie, że w moich poradach chodzi o coś innego niż gotowe ustawienia… 🙂

Generalnie – fotografujemy w nocy, mamy mało światło, więc na pewno naświetlamy długo. Przysłonę niekoniecznie musimy wykręcić na f./22, żeby wszystko było ostre. Spokojnie starczy czasem już nawet f. 11. A ogniskowa? Jaki obiektyw, Szymon, jaki? A jaki masz? Ja na nocne foty, wszystkie które tu zobaczysz, wziąłem swoje reporterskie 35 mm i bawiłem się zacnie. Na nocnych zdjęciach dużą frajdę sprawia mi fotografowanie rzeczy w ruchu. Zważywszy na długi czas naświetlania otrzymamy kolorowe smugi, które zazwyczaj nie przypominają tego, czym w rzeczywistości są. Jak np. na poniższym zdjęciu: pędzący przez most pociąg.

jak-fotografowac-w-nocy

Holistyczna Detekcja Ruchu – HDR

Powyższe rozwinięcie skrótu HDR nie ma nic wspólnego z prawdziwym, który brzmi haj coś tam, coś tam. Chodzi o to, że strzelacie sobie trzy fotki i łączycie je potem w magicznym programie do obróbki zdjęć. Trzeba zadbać o to, by każde poszczególne zdjęcie było ładnie naświetlone czyli:

  • 1 – ładnie naświetlone cienie, czyli nie ma ciemnych, smolistych plam
  • 2 – półtony wyglądają ślicznie, nie ma przepaleń, ładne szczegóły
  • 3 – highlighty są cacy, czyli nie przepalamy nieba, jasnych punktów.

Potem wszystkie trzy foty wsuwamy np. do LR (tutaj pisałem troszkę o tym programie) i obrabiamy już jak chcemy. W efekcie uzyskujemy takie szpanerskie foty:

jak-fotografowac-w-nocy

jak-fotografowac-w-nocy

Boję się ciemności

No, ja tez odczuwam dyskomfort! Bałem się nawet, gdy Karol Nienartowicz opowiadał mi o tym, jak śpi w dzikich i odludnych miejscach, a co dopiero gdy pojechałem na jakieś wygwizdowia, żeby sobie pofocić mrok i ciemność. Parę kroków od samochodu, jeden szmer w krzakach i w sekundę byłem w swoim Fordzie 😀 Dlatego wziąłem telefon i muzykę na uszy. Jestem też trochę niecierpliwy, więc muzyka uprzyjemniała mi czekanie po 30 sekund na jedno zdjęcie. Po drugie działała rozluźniająco i inspirująco. A po trzecie: jeśli fotografujecie w miejscach publicznych, to być może sprawia Wam to dyskomfort, tak jak mnie. Muzyka na uszach więc pomaga mi się odciąć wtedy od otoczenia. No i funkcja latarki, telefonu gdyby się coś stało, lub pełnienie wspomnianej już funkcji wężyka spustowego.

jak-fotografowac-w-nocy

Znajdź cel i po prostu idź go sfotografuj

Myślę, że najważniejszy w nocnej fotografii będzie plan działania. To, jaki masz aparat, obiektyw niekoniecznie. Możesz nawet wykonać dobre zdjęcia telefonem, bardziej potrzebny będzie tu statyw niż model aparatu. W przypadku telefonu konieczny będzie tryb manualny. Jeśli go nie macie na pewno znajdziecie zastępczą aplikację w sklepie google.

Wracając do początku  – ważny jest cel. Rozglądajcie się za fajnie oświetlonymi obiektami – polecam np. stacje paliw, wesołe miasteczka lub ekskluzywne hotele. Mam nadzieję, że teraz już wiecie troszkę więcej o tym, jak fotografować w nocy. Powodzenia!

jak-fotografowac-w-nocy

jak-fotografowac-w-nocy

jak-fotografowac-w-nocy