Blog

Porady

Jak fotografować w nocy?

16 stycznia 2019, Author: Szymon Kasolik

Czyli tak, żeby nie wyszła czarna plama… Przygoda z aparatem w nocy

Pamiętam swoje pierwsze, nocne wyprawy na zdjęcia. Chociaż wyprawy to zdecydowanie za dużo powiedziane… Nie miałem o tym zielonego pojęcia i każde wyjście na nocne zdjęcia kończyło się zawsze tym samym – przynoszeniem na kartach pamięci czarnej plamy.  Macie takie zdjęcie w swoim portfolio?

jak-fotografowac-w-nocy

Zadawałem sobie jedno pytanie: jak fotografować w nocy?

Wbrew pozorom fotografowanie w ciemnościach nie jest takie trudne. Nie jestem mistrzem nocnej fotografii, ale pokażę Wam parę zdjęć, które udało mi się zrobić po zmroku i sami stwierdzicie, czy można mi wierzyć i zaufać czy nie 😀 Potrzebny jest nam w zasadzie tylko statyw – fakt faktem, czasem wystarczy murek/kamień itp. itd. ale to nas troszkę ograniczy z kadrem, a my chcemy przecież zrobić piękne zdjęcia 🙂 Może się przydać wężyk spustowy lub jeśli Wasz aparat ma funkcję Wi-Fi – smartfon, z którego możemy wyzwalać migawkę. Stosujemy wtedy, gdy chcemy naświetlić dłużej niż 30 sekund i robimy to na funkcji BULB.

Zanim nadejdzie

Jeśli efektywnie fotografować w nocy, to najlepiej zacząć tuż przed zapadnięciem zmroku. Nie czekajcie na totalną smolistą czerń – wtedy będzie trudniej i mniej widowiskowo. Drugą sprawą jest znalezienie sobie obiektu do fotografii – będziemy uderzać w naturę? A może w ciekawie oświetloną infrastrukturę? A może samochody w ruchu? Warto wyznaczyć sobie cel, zobaczyć miejsce wcześniej, pomyśleć gdzie się ustawicie z aparatem itd. Pamiętajcie: jeśli będziecie fotografować przy ruchliwej drodze zadbajcie o odblaski i o to, by nie świecić niczym po oczach kierowcom!

jak-fotografowac-w-nocy

Przysłony, zasłony, ciężkie czasy

Eh, ok… Nie jestem techniczny. Serio. I nie chcę, żeby ten blog był o technikaliach – myślę, że w sieci znajdziecie dużo lepszy poradnik od kwestii technicznej. Robię zdjęcia na czuja – nie dbam o jakieś zależności pomiędzy ISO, a przysłoną itd. Wiem, być może to straszna ignorancja i pojawia się pytanie: to po co ten poradnik piszesz? Dobrze wiecie, że w moich poradach chodzi o coś innego niż gotowe ustawienia… 🙂

Generalnie – fotografujemy w nocy, mamy mało światło, więc na pewno naświetlamy długo. Przysłonę niekoniecznie musimy wykręcić na f./22, żeby wszystko było ostre. Spokojnie starczy czasem już nawet f. 11. A ogniskowa? Jaki obiektyw, Szymon, jaki? A jaki masz? Ja na nocne foty, wszystkie które tu zobaczysz, wziąłem swoje reporterskie 35 mm i bawiłem się zacnie. Na nocnych zdjęciach dużą frajdę sprawia mi fotografowanie rzeczy w ruchu. Zważywszy na długi czas naświetlania otrzymamy kolorowe smugi, które zazwyczaj nie przypominają tego, czym w rzeczywistości są. Jak np. na poniższym zdjęciu: pędzący przez most pociąg.

jak-fotografowac-w-nocy

Holistyczna Detekcja Ruchu – HDR

Powyższe rozwinięcie skrótu HDR nie ma nic wspólnego z prawdziwym, który brzmi haj coś tam, coś tam. Chodzi o to, że strzelacie sobie trzy fotki i łączycie je potem w magicznym programie do obróbki zdjęć. Trzeba zadbać o to, by każde poszczególne zdjęcie było ładnie naświetlone czyli:

  • 1 – ładnie naświetlone cienie, czyli nie ma ciemnych, smolistych plam
  • 2 – półtony wyglądają ślicznie, nie ma przepaleń, ładne szczegóły
  • 3 – highlighty są cacy, czyli nie przepalamy nieba, jasnych punktów.

Potem wszystkie trzy foty wsuwamy np. do LR (tutaj pisałem troszkę o tym programie) i obrabiamy już jak chcemy. W efekcie uzyskujemy takie szpanerskie foty:

jak-fotografowac-w-nocy

jak-fotografowac-w-nocy

Boję się ciemności

No, ja tez odczuwam dyskomfort! Bałem się nawet, gdy Karol Nienartowicz opowiadał mi o tym, jak śpi w dzikich i odludnych miejscach, a co dopiero gdy pojechałem na jakieś wygwizdowia, żeby sobie pofocić mrok i ciemność. Parę kroków od samochodu, jeden szmer w krzakach i w sekundę byłem w swoim Fordzie 😀 Dlatego wziąłem telefon i muzykę na uszy. Jestem też trochę niecierpliwy, więc muzyka uprzyjemniała mi czekanie po 30 sekund na jedno zdjęcie. Po drugie działała rozluźniająco i inspirująco. A po trzecie: jeśli fotografujecie w miejscach publicznych, to być może sprawia Wam to dyskomfort, tak jak mnie. Muzyka na uszach więc pomaga mi się odciąć wtedy od otoczenia. No i funkcja latarki, telefonu gdyby się coś stało, lub pełnienie wspomnianej już funkcji wężyka spustowego.

jak-fotografowac-w-nocy

Znajdź cel i po prostu idź go sfotografuj

Myślę, że najważniejszy w nocnej fotografii będzie plan działania. To, jaki masz aparat, obiektyw niekoniecznie. Możesz nawet wykonać dobre zdjęcia telefonem, bardziej potrzebny będzie tu statyw niż model aparatu. W przypadku telefonu konieczny będzie tryb manualny. Jeśli go nie macie na pewno znajdziecie zastępczą aplikację w sklepie google.

Wracając do początku  – ważny jest cel. Rozglądajcie się za fajnie oświetlonymi obiektami – polecam np. stacje paliw, wesołe miasteczka lub ekskluzywne hotele. Mam nadzieję, że teraz już wiecie troszkę więcej o tym, jak fotografować w nocy. Powodzenia!

jak-fotografowac-w-nocy

jak-fotografowac-w-nocy

jak-fotografowac-w-nocy

 

Więcej w Porady
sprzet-fotografa
8 moich najlepszych inwestycji w sprzęt

Jaki aparat wybrać na początek? Przecież sprzęt nie jest ważny!  Sam pisałeś! Proszę czytać uważnie, jeśli zaczyna Cię ograniczać itd....

Na co trzeba być przygotowanym podczas pracy na ślubie

Praca fotografa ślubnego - łatwa, prosta i przyjemna? Jak wiecie, bądź też nie wiecie - pracuję z aparatem na ślubach...

Zamknij