Blog

Bez kategorii, Porady, przemyślenia

Dobre nawyki – na dobry nowy rok

27 grudnia 2019, Author: Szymon Kasolik

Dobre nawyki = dobra praca

Sporo z nas szuka nowych postanowień na, zbliżający się wielkimi krokami, nowy rok 2020. Jeśli komuś ma to pomóc, to czemu nie. Jestem jednak zwolennikiem wprowadzania zmian w swoje życie z dnia na dzień. Nie odkładania ich na nowy miesiąc, tydzień itd. Dlatego polecam wyrobić sobie dobre nawyki, które znacząco mogą zmienić naszą pracę i samopoczucie.

Zastanawiacie się dlaczego o tym piszę na blogu o fotografii? W tym zawodzie wyrobienie sobie takich nawyków jest bardzo ważne, zwłaszcza, że większość naszej pracy wykonujemy w domu przed biurkiem. Nie da się ukryć, że jest to dość stateczna i monotonna praca, warto więc dbać o efektywność. Zamiast pisać Wam nudnego podsumowania roku, postanowiłem stworzyć bardziej wartościowy artykuł i przemycam Wam swoje sposoby na efektywność. Nad niektórymi nawykami pracuję nadal, to nie jest tak, że nie mam sobie nic do zarzucenia! Najważniejsze to, by nie przejmować się potknięciami i tym, że czasem przeleniuchowaliście jeden dzień przed Netflixem, zamiast pracować 🙂

dobre-nawyki

Zacznij dzień od…

SPORT | Każdy dzień zaczynam tak samo – kawa i spacer z psem. Czasem dłuższy, czasem krótszy. Nie wyobrażam sobie, że po 8 godzinach snu i nie ruszania się, mam usiąść przed komputerem na kolejne godziny bezruchu. Wiem, że taki nawyk ciężko wdrożyć (szczególnie, gdy nie ma się psa :D), ale polecam to całym sercem. Zapewniam Was, że po jakimś czasie Wasz organizm i ciało będzie się tego domagało. W pracy siedzącej ruch to zbawienie!

10K KROKÓW DZIENNIE |  Krokomierz, to aplikacja, która mnie pilnuje, cieszy i nierzadko napawa wstydem 😀 Staram się wyrabiać dziennie 10 tys. kroków dla dobrego samopoczucia i zdrowia. Odkąd człowiek zaczyna poruszać samochodem stopniowo zapomina, że kiedyś potrafił pokonywać kilometry dziennie. Teraz wyzwaniem staje się zaparkowanie po drugiej strony marketu, w którym chcemy zrobić zakupy… Osobiście podczas spacerów przychodzą mi do głowy najlepsze pomysły biznesowe, blogowe i instagramowe.

ZIMNY PRYSZNIC | Wiem, to brzmi jak masochizm i… poniekąd jest! 😀 Od ponad tygodnia wdrożyłem sobie poranne zimne prysznice. Pytacie po co? Materiału w internecie, który wskazuje jego zalety jest mnóstwo, więc nie będę ich powielał. Powiem tylko, co zaobserwowałem na sobie:

– pobudka lepsza niż kawa, energia wstępuje we mnie zaraz po wyjściu z łazienki,

– rzadziej odczuwam zimno,

– lepszy nastrój,

– podejrzewam, że lepsza odporność, ale na razie nie mogę się wypowiedzieć.

Z tego co wiem, to człowiek lepiej się też regeneruje po treningu, ale o tym Wam powiem, jak wreszcie do niego wrócę 😀

dobre-nawyki

A po sporcie przychodzi…

Praca, praca! W końcu te dobre nawyki mają nam pomóc lepiej i efektywniej pracować! W swojej pracy fotografa wdrożyłem ich sporo.

PRACUJ ETAPAMI | Bardzo nie lubię spędzać nad jedną rzeczą zbyt wiele czasu. Uważam, że tracimy na efektywności, a po drodze tracimy też koncentrację. Dlatego wypracowałem sobie system pracy etapami. Na czym on polega?

Jeśli zaczynam obrabiać dany materiał to robię tak, by skończyć dany etap. Np. całą część zdjęć z kościoła. Po skończeniu nie biorę się za obróbkę innego materiału tylko daje sobie 30 minut na inne zajęcie, nawet jeśli miałoby to być oglądanie głupich filmów na Youtube. Tym sposobem nie ulegam przesileniu pracy nad danym elementem. Poza tym bardzo często siedziałem nad jakimś materiałem pół nocy, a rano okazało się, że wszystko jest do poprawy. Lepiej codziennie pracować krócej, ale efektywniej, niż poświęcać jeden cały dzień na i tak mniej efektywną pracę.

KILKA SPOTKAŃ NA RAZ  | Najwięcej czasu tracimy na dojazdy. Bardzo często kilka razy w to samo miejsce. Staram się więc wszystkie spotkania i załatwienia na mieście ustawiać tak, by następowały po sobie. Pozwala mi to zaparkować raz, a dobrze 😀 Nie cierpię robić niepotrzebnych tras samochodem, zważywszy na paliwo i stratę czasu. Oczywiście, nie zawsze jest to możliwe. Jednak to spora satysfakcja, kiedy uda mi się spotkać z klientem, zatankować, odebrać paczkę i jeszcze przywieźć do domu zakupy za jednym zamachem 🙂

WYŁĄCZ ROZPRASZACZE | Kiedyś moja znajoma na pytanie ile jej zajmuje obróbka materiału ślubnego odpisała: „Z włączonym Facebookiem tydzień, z wyłączonym 2 godziny”. Jeśli masz za słabą wolę by to zrobić, skorzystaj z aplikacji, które blokują dostęp do wybranych social mediów.

dobre-nawyki

A na koniec dnia…

Chciałbym wyrobić sobie nawyk nie oglądania TV i nie korzystania ze smartfona na 2 godziny przed snem. Póki co jest na na to za miękki 😀 Jakie więc inne dobre nawyki stosuję na koniec dnia?

PLAN NA KOLEJNY DZIEŃ | Jakiś czas temu dzieliłem się na swoim Instagramie planem dnia, który sam sobie zaprojektowałem. To zwykła kartka A4 z podziałem na kategorię.

| Jeśli chciałbyś dostać ten szablon, kliknij i pobierz go za darmo! |

Staram się rozpisać najważniejsze zadania na drugi dzień, lista ląduje na tablicę, a ja nie muszę rano zadawać sobie pytania: Co ja to miałem dziś zrobić?

ZRÓB SIĘ OFFLINE | Warto postawić sobie granice odpisywania na maile, pracowania nad zdjęciami i odbierania telefonów od klientów. Ustal więc swoje limity. To ważne, żeby mózg mógł wyjść z tryby pracy i wiedział, kiedy ma odpoczywać. Chyba nie muszę mówić jak dobry wypoczynek wpływa na efektywność?

KŁADŹ SIĘ WCZEŚNIEJ, WSTAWAJ WCZEŚNIEJ | Staram się wyrobić sobie nawyk coraz wcześniejszego wstawania. Jeszcze rok temu podnosiłem się z łóżka codziennie o 8:00. Obecnie wstaję przed 7:00. Wyprowadzenie psa, wypicie kawy zajmuje mi więc około godzinki, więc przed 9:00 siadam już do biurka i pracuję. Siedzenie po nocach przy obróbce jest kompletnie nie dla mnie, tymbardziej, że interpretacja kolorów przez nasze oczy w świetle dziennym, a przy żółtej lampce jest diametralna.

Dobre nawyki niczym dobre triki

Tak, dobre nawyki śmiało możemy nazywać dobrymi trikami na życie i pracę. Oczywiście nie mówię, że każdy z Was ma stosować takie same. Podaję Wam tylko przykład moich, Wy stwórzcie własne. Aha, koniecznie podzielcie się nimi w komentarzach!

 

comments (3)

  • avatar image
    Dobre nawyki to podstawa ( tak jak rezygnacja ze złych). Z tym telefonem przed zaśnięciem walcz. Udowodnione jest, że blue screen włączony do 1h przed zaśnięciem ogranicza regenerację podczas snu ( tak jak i alkohol). Ja staram się go zastępować książką. Zdecydowanie idzie mi z tym lepiej niż z lampką whiskey.

    Błażej

    28 grudnia 2019 Reply
    • avatar image
      Hah, to ja z kolei nie mam problemu odłożyć alkohol w 100% ze swojego życia :D

      Szymon Kasolik

      28 grudnia 2019 Reply
      • avatar image
        To zazdroszczę. Ale wiwerzę, że i mindię uda. Póki co 4 miesiące bez papierosa. Dzisiaj wróciłem ze spaceru z psem. Ze zdziwieniem stwierdzam, że tylko 5,800 kroków :-(

        Błażej

        1 stycznia 2020 Reply
Więcej w Bez kategorii, Porady, przemyślenia
Chcę mieć swój styl w fotografii

Chcę mieć swój w fotografii inny niż wszystkie Czy jest na to jakiś dobry przepis? Robić swoje - tutaj mógłbym...

Jaki aparat na początek?

Jaki aparat na początek drogi? To pytanie, które dostaję najczęściej na skrzynkę swojego Instagrama. Zazwyczaj dostaję też określony budżet na...

Zamknij